top of page

Til høring

Trenger Norge en forbedret skoleeierutdanning?

Barn og ungdom i norsk skole skal ha lik mulighet til å oppnå sitt potensial til fulle som grunnlag for et godt og aktivt arbeids- og samfunnsliv. Godt skoleeierskap er avgjørende for å oppnå dette da det påvirker elevens læringsresultater og trivsel. Det er store kvalitetsforskjeller i norsk skole, og man ønsker å minske disse. Skoleeiere har ansvaret for skolens virksomhet og må sikre at skolene driver i samsvar med gjeldende lover og forskrifter. Utfordringene inkluderer manglende kompetansemiljøer i små kommuner og behov for mer profesjonelt skoleeierskap. Skoleledere spiller en nøkkelrolle for skoleutvikling, og det er behov for å styrke deres kompetanse.

OBS: Dette forslaget kan bryte med våre grunnverdier
Forslag

Stortinget ber regjeringen legge frem en stortingsmelding om et forbedret skoleeierskap og en forsterket oppfølgingsordning for skoler med svake resultater over tid.

Positive konsekvenser

Tilhørighet
Skape en inkluderende skolekultur der alle føler seg verdsatt og akseptert.
Utdanning
Styrke skoleledernes og lærernes profesjonsutvikling med fokus på kvalitetsutvikling og løft av elevenes resultater.

Negative konsekvenser

Klima
Kan indirekte øke miljøpåvirkningen gjennom økt ressursbruk innen utdanningssektoren.
Kommentarer
Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Legg til en vurdering*
Share Your ThoughtsBe the first to write a comment.
bottom of page